متوکسالن، درمانی کم عارضه در بهبود علائم بیماری پوستی ویتیلیگو

نتایج یک بررسی نشان داد: «متوکسالن» یک روش مؤثر و کم‌عارضه در درمان بیماران مبتلا به «ویتیلیگو» (لک و پیس) به ویژه در ناحیه‌ی صورت است که می‌تواند در راستای بهبود عوارض شایع این بیماری بسیار پرکاربرد باشد. 

 


به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، «ویتیلیگو» یک بیماری پوستی شایع است که به ‌صورت لکه‌های بدون رنگ تظاهر کرده و باعث مشکلات روانی اجتماعی می‌شود. نوردرمانی با اشعه‌ی فرابنفش A همراه با «متوکسالن» (PUVA) یکی از روش‌های پرمصرف و مؤثر در درمان «ویتیلیگو» است. در همین راستا احمدرضا طاهری از بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد پژوهشی را با هدف اثربخشی و ایمن‌ بودن «متوکسالن» موضعی یا خوراکی همراه با اشعه‌ی فرابنفش A در درمان این بیماری انجام داده است.


این مطالعه به ‌صورت کارآزمایی بدون شاهد برای بیماران مبتلا به «ویتیلیگو» مراجعه‌ کننده به مرکز نوردرمانی آغاز شد. بیماران با وسعت درگیری کمتر از ۲ درصد سطح بدن به روش موضعی و بیشتر از آن به روش سیستمیک درمان شدند. اطلاعات حاصله شامل میزان بهبودی و عوارض توسط نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی ۱۱.۵ مورد آنالیز قرار گرفت.


در این پژوهش، ۱۳۵ نفر شامل ۷۹ زن و ۵۶ مرد وارد مطالعه شدند. ۱۲۶ نفر تحت درمان سیستمیک و ۹ نفر تحت درمان موضعی قرار گرفتند. پیگمانتاسیون مجدد در حد صد درصد در یک نفر، ۹۹-۸۰ درصد در ۵۳ نفر، ۷۹-۶۰ درصد در ۴۳ نفر، ۵۹-۴۰ درصد در ۱۲ نفر، ۳۹-۲۰ درصد در ۶ نفر و کمتر از ۲۰ درصد در ۲۰ نفر مشاهده شد. نتایج در انواع ژنرالیزه، در ناحیه‌ صورت و در جلسات درمانی بیشتر از ۲۰۰ جلسه به ‌صورت معنی‌داری بهتر بود. ولی ارتباط معنی‌داری بین میزان پاسخ درمانی با سن بیمار، سابقه‌ی خانوادگی، محل شروع بیماری، زمان ظهور اولین علائم بهبودی حین درمان، فاصله‌ی زمانی بین شروع بیماری تا شروع درمان و تیپ پوستی وجود نداشت. عوارض شایع حین درمان شامل خارش ۶۹.۶ درصد، قرمزی ۵۲.۶ درصد، تهوع و استفراغ ۲۸.۹ درصد و سردرد ۱۷.۸ درصد بود.


نتایج نشان می‌دهد که درمان با «متوکسالن» یک روش مؤثر و کم‌عارضه در بیماران مبتلا به «ویتیلیگو» است که در ناحیه‌ی صورت با نتایج بهتری همراه است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد