کرم موضعی منوبنزون 20% 30 گرمی

مکانیسم اثر: مکانیسم اثر منوبنزون به خوبی مشخص نمیباشد اما مطالعات نشان داده اند که منوبنزون احتمالا با افزایش ترشح ملانین از ملانوسیتها عمل میکند. 

 

منوبنزون میتواند باعث تخریب ملانوسیتها و بیرنگ شدن غیر قابل برگشت و دائمی پوست گردد. . این عمل ممکن است بین 1 تا 4 ماه و تا زمان تخلیه کامل ملانینهای از قبل موجود به طول انجامد. هیستولوژی پوست درمان شده با منوبنزون با پوست سالم مشابه است، با این تفاوت که دارای ملانوسیت نمیباشد.

موارد مصرف: کرم موضعی منوبنزون تنها در درمان نهائی ویتیلیگوی منتشر (بیش از 50% سطح بدن) جهت از بین بردن پیگمانتاسیون پوست نرمال به منظور بیرنگ کردن پوست بیمار با لکهای ویتیلیگو تجویز میگردد.

موارد منع مصرف: حساسیت شناخته شده یا مشکوک به منوبنزون یا سایراجزای فرمولاسیون. منوبنزون یک بیرنگ کننده آرایشی نبوده و جز در موارد ویتیلیگوی منتشر و آن هم طبق دستور پزشک متخصص منع مصرف دارد. منوبنزون را نمیتوان به جای هیدروکینون استفاده نمود. سلامت و کارآئی دارو در کودکان زیر 12 سال مطالعه نشده است. منوبنزون در بیرنگ کردن سایر لک های پوست مانند کک مک، درماتیت برلاک (هیپر پیگمانتاسیون پوست ناشی از حساسیت نوری و مصرف متعاقب برخی عطرها)، ملاسما (کلوآسما) حاملگی، خالهای رنگی، یا لکهای حاصل از التهاب پوست توصیه نمیگردد. منوبنزن در درمان سایر لکها مانند لکهای صفراوی و کبدی، ملانوم بدخیم ، و دیگر لکهای قهوه ای موثر نمیباشد.

عوارض جانبی: احتمال بروز حساسیت و ناراحتی پوست ( اریتم و اگزما) وجود دارد. در این موارد مصرف دارو فورا قطع و به پزشک مراجعه شود.

هشدارها:
منوبنزون یک بیرنگ کننده قوی است و نه یک بیرنگ کننده آرایشی. از مصرف آن جز در موارد ویتیلیگوی منتشر خودداری شود.این دارو فقط توسط متخصص پوست باید تجویز گردد
نکات قابل توصیه:
• کرم منوبنزون فقط برای استعمال موضعی است و از تماس آن با چشم خودداری شود.
• دارو طبق دستور پزشک متخصص پوست مصرف شود و دوره درمان کامل گردد. دوره درمان حداکثر 4 ماه بوده و از این مدت تجاوز نشود.
• در صورت بروز حالت حساسیت و ناراحتی مصرف دارو قطع و به پزشک متخصص مراجعه شود.
• پس از درمان با منوبنزون، پوست بصورت دائمی به اشعه آفتاب حساس خواهد شد و میبایست همواره از ضد آفتابها استفاده نمود.
• پوست دارای لک نسبت به پوست سالم سریعتر بیرنگ میگردد.بایدتوجه داشت که قرار گرفتن در معرض آفتاب قدرت بیرنگ کنندگی دارو را کاهش میدهد.


مقدار مصرف: روزی 2-3 بار لایه ای نازک از کرم منوبنزون بر روی پوست مالیده شود. از قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی خودداری گردد. زمانی که بیرنگی به حد مطلوب رسید، از کرم منوبنزون تنها هفته ای 2 بار و برای حفظ حالت بیرنگی استفاده میشود. بیرنگ شدن پوست معمولا پس از گذشت 4-1 ماه حاصل میگردد درصورتیکه پس از4ماه مصرف بهبودی حاصل نشد از مصرف این کرم خودداری گردد.

شرایط نگهداری: دارو در دمای پایین تر از 30 درجه سانتیگراد نگهداری و از یخ زدگی محافظت گردد. دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

بارداری و شیردهی: مصرف این دارو در حاملگی و شیردهی جز در موارد ضروری توصیه نمیشود (Pregnancy Category C).

اشکال داروئی : کرم موضعی منوبنزون 20% در تیوبهای 30 گرمی به بازار عرضه می گردد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد