خدمات درمانی مرکز سلول درمانی رویان جهت درمان بیماری ویتیلیگو

سلول درمانی :استفاده از روش های جراحی پیوند ملانوسیت های کشت داده شده و یا تکثیر یافته به عنوان یک تکنیک جدید مورد توجه پژوهشگران و پزشکان متخصص پوست دنیا قرار گرفته است. 

 

پیوند ملانوسیت شامل هر عمل است که در آن ملانوسیت های خود فرد از نواحی غیردرگیر بدن به نواحی درگیر بدن پیوند داده می شود. درچنین شرایطی و با استفاده از این روش ملانوسیت پیوند شده دوباره تکثیر میشود و تولید ملانین می کند که باعث رپپگمانتاسیون در ناحیه تحت درمان می گردد.جراحی خط اول درمان در بیماری ویتیلیگو نیست و این روش در مواردی که افراد ویتیلیگوی ثابت داشته  و در درمان دارویی با شکست مواجه شده اند و یا مناطق شناخته شده ای که با پاسخ ضعیف همراهند از جمله لبها،ژنیتال- پلک و اندام تحتانی کاربرد دارد.

 

تکنیک های مختلف جراحی:

 

     تزریق سلول ملانوسیت (رنگدانه) بدوم کشت:

 

در این روش پس از جداسازی سوسپانسیون  صلولی از نمونه برداشت شده از خود فرد، این سلول ها به محل فاقد رنگ انتقال می یابد ولی در مناطق محدود کاربرد داشته و روز پس از برداشت  بیوپسی، انتقال انجام می گیرد.این سلول ها متعلق به خود فرد بوده و توانایی تعریف سیستم ایمنی را ندارند لذا به رشد خود ادامه دارد ومحل زخم را پرمیکنند. حسن دیگر این روش این میباشد که چون ملانوسیت ها متعلق به خود بیمارند لذا کد ژنتیکی آنها با سایر سلول ها یکسان بوده و رنگ ایجاد شده کاملا هماهکگ با سایر فسمت های پوست بدن است.این روش آخرین خظ درمان در موارد مقاوم به درمان های طبی میباشد.

 

      تزریق سلول رنگدانه(ملانوسیت) کشت شده :

 

ابتدا فطعه کوچکی از پوست بیمار برداشته شده و سلول های ملانوسیت پس از فعل و انفعالاتی استخراج شده و در محیط کشت اختصاصی تکثیر می شوند.این ملانوسیت ها روی یک صفحه ویژه کشت داده شده و پس ابتدا روی محل ضایعه بوسیله دستگاه درم ابریژن زخم ایجاد شده و بعد لایه سلول های ملانوسیت کشت داده شده در محل زخم گذاشته میشود. زمان لازم جهت این عمل پس از برداشت بیوپسی حدود 2الی 3 هفته میباشد و با توجه به کشت سلولی امکان انجام آن در مناطق وسیع تر وجود دارد.

 

   معیارهای ورود افراد به منظور پذیرش و درمان ویتیلیگو:

  •         بیماران با سن مساوی با بیشار از 12 سال
  •         بیم ران ویتیلیگو که در یک سال اخیر بیماری آنها ثابت است.
  •        رضایت آگاهانه بیمار برای شرکت در مطالعه

 روش کار :   (پیوند سلول رنگدانه سالم به لکه های بدون رنگدانه)

 

ابتدا نمونه پوستی به ابعاد  4*4 cm از پوست ناحیه بیمار به صورت کم ضخامت گرفته میشود، پس نمونه به آزمایشگاه ارسال شده و درآن جداسازی سلول های رنگدانه صورت می گیرد، یک روز بعد سلولهای استخراج شده به درون لکه ها تزریق میشوند و تزریق سلولهای رنگدانه به اندازه حداکثر 200 سانتی متر مربع در یک مرحله درمانی انجام می شود.

نکات قابل توجه بیماران:

  •         تاثیر درمان فوری نبوده و بایستی 3ماه تا یکسال بیماران صبر کنند.
  •         درمان های کمکی به بیماران داده میشود.
  •         بعد از سلول درمانی ویزیت و پیگیری بیماران در زمان های (2-4-6-9-12) ماه پس از تزریق انجام خواهد شد.
  •        میزان تاثیر درمان حدود 40 تا 70 درصد متفاوت است.
  •         تاکنون عارضه ناشی از سلول درمانی مشاهده نشده است.

فرآیند بهبودی بیماران:






روند مراجعه بیماران مبتلا به ویتیلیگو به مرکز سلول درمانی رویان


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد