آفاملانوتاید و نوردرمانی برای درمان ویتیلیگو

 اهمیت فوتوتراپی با طول موج کوتاه UV-B به صورت وسیعی برای درمان ویتیلیگو استفاده می شود. افاملانوتاید (Afamelanotide)، هورمون اآنالوگ محرک ملانوسیت آلفا برای القای برنزه شده پوست شناخته شده است. 

 UV-B

هدف:  بررسی اثر بخشی و ایمنی درمان ترکیبی برای ویتیلیگو عمومی متشکل از کاشت افاملانوتاید و نور درمانی NB-UV.



این مطالعه در مرکز پوست بیماران سرپایی و یک مرکز پوست خصوصی انجام شد. شرکت کنندگان با استفاده ازIII SPTs  تا VI  از میان زنان و مردان 18 سال به بالا انتخاب شدند و  تشخیص قطعی ویتیلیگو غیر سگمنتال 15 تا 50 درصد افراد مورد آزمایش را تشکیل داد. ویتیلیگو به مدت سه ماه ثابت بود یا به کندی رشد یافت. 28 بیمار به صورت تصادفی در معرض درمان ترکیبی و 27 بیمار در معرض یک روش درمان NB-UV-B قرار گرفتند. بعد از گذشت یک ماه از درمان با فوتوتراپی NB-UV-B ، 16 میلی گرم از افاملانوتاید به صورت ماهیانه به مدت چهار ماه به بیماران مرتبط با روش درمانی ترکیبی تزریق شد در حالی فوتو تراپی NB-UV-B ادامه یافت. گروه دیگر به دریافت روش درمانی  NB-UV-B ادامه دادند.

مداخلات: روش تک درمانی UV-B  با طول موج کوتاه در مقابل روش درمانی ترکیبی فوتو تراپی NB-UV-B افاملانوتاید.

نتایج و سنجش های  اصلی: پاسخ به شاخص نمره دهی منطقه ویتیلیگو و گروه کاری نمره دهی ویتیلیگو در اروپا.



نتایج: در روز پنجاه و ششم پاسخ در گروه درمان ترکیبی نسبت به پاسخ در گروه درمان تک روشی NB-UV-B (P<0.5) برتر بود.  در تعداد بسیار بیشتری از بیماران در گروه ترکیبی رنگ دانه ها در صورت و اندام فوقانی ظاهر شدند و در روز های قبل از آن  مدت زمان ظهور رنگ دانه ها در گروه ترکیبی در صورت 41.0 در مقابل 61 روز در گروه تک روشی ( P=0.01)، اندام فوقانی 46.0 در مقابل 69.0 روز (P=0.03) بود. در گروه درمان ترکیبی تشکیل رنگ دانه در روز صد و شصت و هشتم 48.64% (Cl 95% ، 57.80%-39.49%) تعیین شد و این مقدار در مقابل 33.26% (Cl 95% ، 24، 42.33%- 18%) در گروه گروه درمان تک روشی NB-UV-B قرار داشت. عوارض جانبی شدید  مانند التهاب در هر دو گروه و عفونت جزئی و یا حالت تهوع در گروه ترکیبی مشاهده شد. 

مقایسه میان SPTs های فیتزپاتریک نشان داد که بیماران با رنج SPTs:VI  تا IV در گروه درمان ترکیبی در شاخص نمره امتیاز دهی محدوده ویتیلیگو در روز های 56 و 84 بهبود نشان دادند (P<0.5). هیچ تفاوت معنی داری در میان بیماران مبتلا به SPT III دیده نشد. 

نتیجه گیری و ارتباط:

از نظر بالینی و آماری ترکیب کاشت افاملانوتاید و فوتودرمانی NB-UV-B منجر به نتایج برتر و سریع تری در تشکیل دوباره رنگ دانه در مقایسه با استفاده از روش تک درمانی با NB-UV-B شد . پاسخ در بیماران که SPTs   آنها بین VI تا IV بود قابل توجه تر بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد